Семінар

 

 

 ІЗ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ А.С. МАКАРЕНКА.

А.С .Макаренко вніс вагомий доробок у теорію й методику виховання та перевиховання дітей-сиріт і безпритульних дітей. Методи психоморальної адаптації в дитячому колективі, які він розробив і випробував на практиці, не втратили своєї актуальності і в наш час.

Однією з причин появи «важких» дітей Антон Семенович Макаренко вважав ненормально сформовані стосунки між дітьми й дорослими в сім’ї та школі.

Метою виховання видатний педагог вважав неокремі завдання, незагальний ідеал, а всю програму розвитку людської особистості, програму людського характеру. Найголовнішою якістю особистості А.С. Макаренко вважав почуття відповідальності. Основний принцип педагогічної системи Макаренка - принцип виховання в колективі. Педагог зазначав, що спілкування учнів і педагогів повинно спиратися на дружні взаємини, на повагу вчителя до особистості учня, віру в його можливості. Він зазначав, що правильне виховання можливе за наявності вчительських колективів як колективів однодумців.

Макаренко вважав, що відмінними ознаками стилю здорових товариських взаємин у дитячому колективі є оптимізм. Постійна бадьорість, ніяких похмурих обличь, постійна готовність до дії, веселий настрій, але не істеричність, роздратованість. Готовність до корисних дій. Але не до вереску й біганини, бо тільки корисні дії є запорукою здоров’я, профілактикою психічних розладів, стресів.

Рекомендації педагогам що до спілкування з дітьми схильними до правопорушень:

1.       Проявляйте витримку під час спілкування з проблемними підлітками;

2.       Терпляче і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки;

3.       Намагайтесь переконувати і відкривати «важким підліткам» гідні та цікаві життєві перспективи;

4.       Постійним навчанням не закріплюйте у підлітків схильних до правопорушень, негативну оцінку своїх вчинків;

5.       Не перешкоджайте їхній участі у звичайних заходах;

6.       Уникайте надто наполегливо і без церемонно втягувати таких підлітків в суспільні справи колективу;

7.       Втягуйте «важких підлітків» у суспільні корисні трудові справи власним прикладом;

8.       По можливості, з метою перевиховання підлітків, які вже зробили помилку в житті змініть обставини та звичні їм форми поведінки, виказуйте їм довіру, схвалюйте їхні досягнення. 

Досить яскраво висвітлено соціально-психологічні аспекти девіантної поведінки підлітків у творі видатного педагога «Педагогічна поема». Це найбільш значний твір письменника. В ньому розказується про перевиховання неповнолітніх правопорушників у дитячій трудовій колонії, творцем і керівником якої був сам автор. А.С. Макаренко зазначив що справжнім педагогом може бути тільки висококваліфікована людина. У дитячому колективі не може бути показного авторитету. Те, що ми називаємо високою кваліфікацією вчителя і чисте знання, уміння, майстерність, золоті руки, небалакучість, постійна готовність працювати - ось що захоплює дітей найбільше. «Педагогічна поема» вражає своїм пафосом, вірою у дитину, тільки при самовідданій праці вихователів діти зрозуміють, що вихователь «не ворожа до них сила».

 

 

Комментарии