Семінар
ІЗ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ А.С. МАКАРЕНКА.
А.С
.Макаренко вніс вагомий доробок у теорію й методику виховання та перевиховання
дітей-сиріт і безпритульних дітей. Методи психоморальної адаптації в дитячому
колективі, які він розробив і випробував на практиці, не втратили своєї
актуальності і в наш час.
Однією
з причин появи «важких» дітей Антон Семенович Макаренко вважав ненормально
сформовані стосунки між дітьми й дорослими в сім’ї та школі.
Метою
виховання видатний педагог вважав неокремі завдання, незагальний ідеал, а всю
програму розвитку людської особистості, програму людського характеру. Найголовнішою
якістю особистості А.С. Макаренко вважав почуття відповідальності. Основний
принцип педагогічної системи Макаренка - принцип виховання в колективі. Педагог
зазначав, що спілкування учнів і педагогів повинно спиратися на дружні взаємини,
на повагу вчителя до особистості учня, віру в його можливості. Він зазначав, що
правильне виховання можливе за наявності вчительських колективів як колективів
однодумців.
Макаренко
вважав, що відмінними ознаками стилю здорових товариських взаємин у дитячому
колективі є оптимізм. Постійна бадьорість, ніяких похмурих обличь, постійна
готовність до дії, веселий настрій, але не істеричність, роздратованість.
Готовність до корисних дій. Але не до вереску й біганини, бо тільки корисні дії
є запорукою здоров’я, профілактикою психічних розладів, стресів.
Рекомендації
педагогам що до спілкування з дітьми схильними до правопорушень:
1.
Проявляйте
витримку під час спілкування з проблемними підлітками;
2.
Терпляче
і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки;
3.
Намагайтесь
переконувати і відкривати «важким підліткам» гідні та цікаві життєві
перспективи;
4.
Постійним
навчанням не закріплюйте у підлітків схильних до правопорушень, негативну
оцінку своїх вчинків;
5.
Не
перешкоджайте їхній участі у звичайних заходах;
6.
Уникайте
надто наполегливо і без церемонно втягувати таких підлітків в суспільні справи
колективу;
7.
Втягуйте
«важких підлітків» у суспільні корисні трудові справи власним прикладом;
8.
По
можливості, з метою перевиховання підлітків, які вже зробили помилку в житті
змініть обставини та звичні їм форми поведінки, виказуйте їм довіру, схвалюйте
їхні досягнення.
Досить
яскраво висвітлено соціально-психологічні аспекти девіантної поведінки підлітків
у творі видатного педагога «Педагогічна поема». Це найбільш значний твір
письменника. В ньому розказується про перевиховання неповнолітніх
правопорушників у дитячій трудовій колонії, творцем і керівником якої був сам
автор. А.С. Макаренко зазначив що справжнім педагогом може бути тільки
висококваліфікована людина. У дитячому колективі не може бути показного авторитету.
Те, що ми називаємо високою кваліфікацією вчителя і чисте знання, уміння, майстерність,
золоті руки, небалакучість, постійна готовність працювати - ось що захоплює
дітей найбільше. «Педагогічна поема» вражає своїм пафосом, вірою у дитину, тільки
при самовідданій праці вихователів діти зрозуміють, що вихователь «не ворожа до
них сила».
Комментарии
Отправить комментарий